De goede voornemens van 2016

Weet je nog wat je met jezelf hebt afgesproken voor dit jaar? Was dat gezonder leven, 20 kg afvallen, meer sporten, beter voor jezelf zorgen, stoppen met roken en zo kan ik nog wel even doorgaan met de goede voornemens die we begin dit jaar onszelf hebben ingefluisterd. Of weet je ondertussen niet meer wat je met jezelf hebt afgesproken? Dat kan en misschien was je gestelde doel simpelweg te groot om te bevatten voor je brein en doet je brein er alles aan om te zorgen dat je er geen aandacht meer aan besteed. Dit heet weerstand.

Hoe werkt dat dan in je brein?

In het Volkskrant Magazine van 16 januari jl. stond een artikel van Ianthe Sahadat over José Kerstholt, hoogleraar psychologische besliskunde. Hierin werd beschreven hoe het werkt in ons brein als wij iets besluiten/voornemen. Het besluit iets te veranderen in ons leven wordt gemaakt in ons analytische brein (de neo cortex). Dit is het gedeelte van ons brein dat logisch nadenkt en rationeel zaken kan bekijken. Echter, dit gedeelte houdt totaal geen rekening met de onderliggende delen van ons brein, het intuïtieve brein (het zoogdieren- en reptielenbrein). Terwijl dit nu net de delen van ons brein zijn die de scepter zwaaien over ons dagelijks doen en laten. En ons dagelijks doen en laten bestaat voor het grootste deel uit gewoontegedrag.

Wat betekent dit voor mijn voornemens?

Dit betekent dat jouw goede voornemens dagelijks gedwarsboomd worden door jouw aangeleerde gewoontegedrag. Dit gewoontegedrag is in vele gevallen van ons dagelijks bestaan een groot goed om op terug te vallen. Je wilt er toch niet aan denken dat je bewust moet stilstaan bij alle handelingen die jij per dag doet. Vanaf het moment van wakker worden tot het moment van slapen gaan. Daar word je niet vrolijk van, geloof mij.
Maar, het betekent ook dat je niet meer bewust nadenkt over:
# het eten dat je in je mond stopt:
# de vreugde die je voelt als je je kinderen na een dag school/werken weer ziet;
# de volgende sigaret die je opsteekt;
# de liefde die je voelt als je je partner na een dag werken weer gedag kust.

Het zijn kleine dingen om bewust bij stil te staan, maar zo waardevol voor het aanleren van nieuw gedrag.

Wat kun jij doen om je goede voornemens te laten slagen?

Is het je gelukt om je voornemens in de praktijk te brengen? Zo ja, top! Van harte gefeliciteerd! Zo nee, lees dan nog even door.
Wat je kunt doen is je brein foppen. Zorgen dat de weerstand die in het intuïtieve brein opborrelt als een doel te groot is, niet ontstaat. En dit doe je door kleine, concrete stappen te zetten (KSF-methode) om je gedragsverandering tot stand te brengen.
Dit kan bv. zijn:
# je sporttas inpakken voor de volgende dag;
# ipv 10 sigaretten per dag te roken, rook er 2 minder;
# geef je partner een bewuste kus bij aankomst thuis.
En beloon jezelf met een compliment over je actie. Je zult zien dat je na een tijdje méér zaken bewust gaat opmerken. En dit bewuster opmerken van zaken gaat je helpen met de goede keuzes die jij wilt maken in je leven.

Wil je meer weten over de KSF-methode?

Mijn KSF-methode hanteer ik tijdens de leefstijlprogramma’s. Hierbij help ik je, je bewuster te maken van de keuzes die jij maakt in je leven. Dit kan te maken hebben met een gezondere leefstijl, maar ook met ander ‘ongezond’ gedrag. Daarnaast ga je gedurende het programma praktisch oefenen met de methode.

Ben je nieuwsgierig geworden? Neem gerust vrijblijvend contact op om kennis te maken. Dan vertel ik je graag over mijn KSF-methode en hoe ik jou kan helpen.

Volg mij op Twitter en Facebook.