Zitten is het nieuwe roken

Tegenwoordig zitten we wat af met elkaar. We staan ’s ochtends op, gaan zitten voor het ontbijt. We lopen naar de auto en rijden zittend naar ons werk. Op kantoor zitten we achter ons bureau en na een werkdag rijden we zittend weer naar huis om vervolgens ons avondeten op te eten en de rest van de avond zittend voor de buis door te brengen. Natuurlijk zijn er moment dat je wel in beweging bent en natuurlijk zijn er de momenten dat je je in de sportschool in het zweet werkt. Maar, dit is niet voldoende!

Achtergrondinformatie

Wat gebeurt er nl. in je hersenen als jij langer dan 20 minuten achter elkaar zit. Dan schakelt de verbranding van je lichaam over naar de spaarstand. Je kunt het vergelijken met je computer. Als die enige tijd niet gebruikt wordt, schakelt hij ook naar de stand-by stand. Dit gebeurt er ook met je lichaam.

Hoe voorkom je de stand-by stand?

Eigenlijk is dat heel simpel. Zorg dat je elke 20-50 minuten in beweging komt. Zelf werk ik veel achter mijn pc en als ik niet uitkijk, dan zit ik er veel te lang achter. Om mezelf te helpen, stel ik de timer van mijn smartphone in op 50 minuten. Dit geeft mij twee voordelen:
1. Ik kan gericht aan een onderwerp werken voor 50 minuten
2. En ik word eraan herinnerd om even te bewegen.

Wat doe je dan voor bewegingen?

Goede vraag! Mijn favorieten staan hieronder:
Naast je bureau of de bank:
• 10x squad
• 10x lunge
• Dansen
• Touwtjespringen (met of zonder touw is aan jou!)
• Boksbewegingen

In de auto:
• Span je bovenbenen aan
• Span je buikspieren aan
• Knijp in je handen/stuur

Maar het liefste ga ik naar buiten voor een stevige wandeling en ik doe mijn boodschappen op de fiets. Ook als de wind met grote snelheid rond het huis waait en het regent. Instinctief voel je daar een afkeer van, maar ik weet dat als ik wel naar buiten ga, ik dat heerlijk vind. Ik geniet van de wind in mijn gezicht (met soms een paar regendruppels!) Fysiek en mentaal knap ik daar erg van op.

De voordelen van bewegen (in de buitenlucht) op een rijtje

1. Je word even afgeleid van je dagelijkse beslommeringen;
2. Je verzet letterlijk je zinnen;
3. Je ademt frisse buitenlucht in vol met zuurstof;
4. Door de beweging val je ’s avonds beter in slaap en slaap je beter door;
5. Je zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor van je lichaam aan blijft staan.

Wat doe jij om in beweging te blijven?

Volg mij op Twitter en Facebook.